Main Menu

A A A

 

 

سرباطری چیست ؟

سرباطری ( سر باتری | ترمینال باطری ) اصطلاحی رایج در فارسی است که به قطعه‌ای فلزی، معمولا از جنس سرب یا آلیاژهای آن، اطلاق می‌شود که به عنوان ترمینال ( اتصال‌دهنده ) در باتری های اسیدی - سربی (Lead-Acid Batteries) به کار می‌رود. این قطعات، پل ارتباطی بین سلول‌های الکتروشیمیایی داخل باتری ( باطری ) با مدار خارجی ( مانند مدار الکتریکی خودرو ) هستند.

سرباطری ها معمولا به شکل های مختلفی ساخته شده و دارای دو قطب مثبت (+) و منفی (-) هستند. این قطب‌ها با علامت‌های مشخص از هم متمایز می‌شوند تا از اتصال معکوس و ایجاد آسیب جلوگیری شود. وظیفه سرباطری ها، انتقال جریان الکتریکی تولید شده در باتری به مدار خارجی و همچنین دریافت جریان الکتریکی از شارژر برای شارژ مجدد باطری ( باتری ) است.

کیفیت سرباطری از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که تماس نامناسب یا خوردگی آن‌ها می‌تواند منجر به افت ولتاژ، کاهش راندمان باتری ( باطری ) و حتی عدم توانایی در روشن کردن دستگاه مورد نظر شود. به همین دلیل، نگهداری و تمیز نگه داشتن سرباطری ها، از جمله اقدامات ضروری برای افزایش طول عمر و عملکرد بهینه باتری است.

 

 سرباطری نازو

 

سرباطری های نازو تک ( NAZO ) از چه مواد و فلزاتی ساخته میشوند ؟

سرباطری خودرو: ترکیب مواد و فلزات کلیدی

سرباتری ( سر باطری | ترمینال باتری ) خودرو برند NAZO | نازو، به عنوان بخشی حیاتی از سیستم الکتریکی خودرو، وظیفه‌ی انتقال جریان الکتریکی از باتری به مدارات مختلف خودرو و بالعکس را بر عهده دارد. این قطعه‌ی به ظاهر ساده، از ترکیبی از مواد و فلزات مختلف ساخته شده که هر کدام نقشی کلیدی در عملکرد صحیح آن ایفا می‌کنند. شناخت این مواد و فلزات به درک بهتر عملکرد و نگهداری سرباطری کمک شایانی می‌کند.

 

فلز اصلی : سرب

همانطور که از نام آن پیداست، فلز اصلی تشکیل دهنده‌ی سرباتری، سرب است. سرب به دلیل ویژگی‌هایی همچون رسانایی الکتریکی بالا، مقاومت در برابر خوردگی (در محیط اسیدی) و همچنین چکش‌خواری مناسب، انتخاب ایده‌آلی برای این کاربرد محسوب می‌شود. سرب در دو قسمت اصلی سرباطری استفاده می‌شود :

  1. ترمینال‌های مثبت و منفی : ترمینال‌های سرباطری، که اتصال بین کابل‌های خودرو و باتری را برقرار می‌کنند، معمولا از جنس آلیاژ سرب هستند. این آلیاژ به سرب اجازه می‌دهد تا استحکام بیشتری داشته باشد و در برابر سایش و خوردگی مقاوم‌تر باشد.
  2. صفحات داخل باتری : صفحات مثبت و منفی داخل باطری اسیدی (Acid Battery)، که در واکنش‌های شیمیایی تولید جریان الکتریکی نقش دارند، از جنس سرب و اکسیدهای آن (مانند دی‌اکسید سرب) ساخته می‌شوند.

 

سایر فلزات و مواد افزودنی

علاوه بر سرب، برای بهبود عملکرد و خواص سرباطری، از فلزات و مواد افزودنی دیگری نیز استفاده می‌شود :

  • آنتیموان (Antimony) : این فلز به سرب اضافه می‌شود تا استحکام و سختی آن را افزایش دهد و از خزش (Creep) سرب در دمای بالا جلوگیری کند.
  • کلسیم (Calcium) : در باطری های جدیدتر، کلسیم جایگزین آنتیموان شده است. کلسیم باعث کاهش خودتخلیه‌شدن (Self-Discharge) باتری و افزایش طول عمر آن می‌شود.
  • قلع (Tin) : قلع به عنوان پوششی روی ترمینال‌های سرباتری استفاده می‌شود تا از خوردگی و سولفاته شدن سرباطری جلوگیری کند. سولفاته شدن، ایجاد رسوب سولفات سرب روی ترمینال‌هاست که باعث کاهش رسانایی و اختلال در عملکرد سرباتری می‌شود.
  • پلاستیک یا لاستیک : بدنه و روکش سرباطری از مواد پلیمری (پلاستیک یا لاستیک) ساخته می‌شود تا اجزای داخلی را محافظت کرده و از نشت اسید جلوگیری کند. این مواد باید در برابر حرارت، ضربه و مواد شیمیایی مقاوم باشند.

 

 سرباتری نازو

 

مراحل تولید و ساخت سرباطری نازو ( NAZO )

تولید و ساخت سرباتری نازو | nazo فرآیندی دقیق و چند مرحله‌ای است که از انتخاب مواد اولیه مناسب تا کنترل کیفیت نهایی را شامل می‌شود. در این قسمت از نوشتار به بررسی مراحل اصلی تولید و ساخت سرباطری خودرو می‌پردازیم.

 

انتخاب مواد اولیه

مهم‌ترین ماده‌ی اولیه در ساخت سرباتری نازو ( nazo ) یا همان ترمینال باطری ( battery terminal )، سرب (Lead) است. سرب به دلیل رسانایی الکتریکی بالا و مقاومت در برابر خوردگی، گزینه‌ای ایده‌آل برای این قطعه محسوب می‌شود. علاوه بر سرب، از آلیاژهای مختلف سرب نیز برای بهبود خواص مکانیکی و الکتریکی استفاده می‌شود. کیفیت مواد اولیه تأثیر مستقیم بر طول عمر و عملکرد سرباتری خواهد داشت، بنابراین انتخاب تامین کنندگان معتبر و انجام آزمایش‌های دقیق بر روی مواد اولیه ضروری است.

قالب ریزی

پس از آماده‌سازی مواد اولیه، مرحله‌ی قالب‌ریزی آغاز می‌شود. در این مرحله، سرب مذاب در قالب‌های مخصوص سرباطری ریخته می‌شود. قالب‌ها معمولاً از جنس فولاد یا چدن ساخته شده و دارای طراحی دقیقی هستند تا شکل و ابعاد نهایی سرباتری را به درستی ایجاد کنند. فرآیند قالب‌ریزی می‌تواند به روش‌های مختلفی از جمله ریخته‌گری تحت فشار (Die Casting) یا ریخته‌گری ماسه‌ای انجام شود. انتخاب روش قالب‌ریزی مناسب به عواملی مانند حجم تولید، پیچیدگی شکل قطعه و هزینه‌ی تولید بستگی دارد.

پرداخت و ماشین‌کاری

پس از قالب ریزی، قطعات از قالب خارج شده و وارد مرحله‌ی پرداخت و ماشین‌کاری می‌شوند. در این مرحله، زائده‌ها و لبه‌های تیز قطعات گرفته شده و سطوح آن‌ها صاف و یکنواخت می‌شود. همچنین، در صورت نیاز، سوراخ‌ها و شیارهای لازم برای اتصال کابل‌ها و پیچ‌ها ایجاد می‌شوند. دقت در این مرحله بسیار مهم است، زیرا هر گونه نقص یا ایراد در ابعاد و شکل ظاهری می‌تواند بر عملکرد و اتصال صحیح سرباتری تأثیر منفی بگذارد.

آبکاری

به منظور افزایش مقاومت سرباطری در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، معمولاً از یک لایه پوشش محافظ استفاده می‌شود. این پوشش معمولاً از جنس روی (Zinc) یا قلع (Tin) بوده و به روش آبکاری بر روی سطح سرباطری اعمال می‌شود. آبکاری علاوه بر حفاظت در برابر خوردگی، باعث بهبود ظاهر قطعه و افزایش طول عمر آن نیز می‌شود.

مونتاژ و اتصال کابل‌ها

در این مرحله، کابل‌های رابط به سرباتری | سرباطری متصل می‌شوند. این کابل‌ها معمولاً از جنس مس یا آلومینیوم بوده و با استفاده از روش‌های مختلفی مانند جوشکاری، پرس یا پیچ و مهره به سرباتری متصل می‌شوند. اتصال کابل‌ها باید محکم و مطمئن باشد تا از انتقال جریان الکتریکی به طور کامل و بدون افت ولتاژ اطمینان حاصل شود.

کنترل کیفیت

در نهایت، سرباتری های نازو ( NAZO ) وارد مرحله‌ی کنترل کیفیت می‌شوند. در این مرحله، قطعات از نظر ابعاد، شکل ظاهری، کیفیت سطوح، مقاومت در برابر خوردگی و رسانایی الکتریکی مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند. سرباطری هایی که از آزمون‌ها سربلند بیرون می‌آیند، برای بسته‌بندی و ارسال به بازار آماده می‌شوند.

تولید و ساخت سرباطری ( سرباتری ) خودرو نازو | NAZO فرآیندی پیچیده و دقیق است که نیازمند دانش فنی، تجهیزات پیشرفته و کنترل کیفیت دقیق می‌باشد. هر یک از مراحل تولید سرباطری، از انتخاب مواد اولیه تا کنترل کیفیت نهایی، نقش مهمی در کیفیت و عملکرد سرباطری ایفا می‌کنند. با رعایت استانداردهای تولید و استفاده از مواد اولیه با کیفیت، می‌توان سرباتری هایی با عمر طولانی و عملکرد قابل اعتماد تولید نمود که نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم الکتریکی خودرو ایفا می‌کنند.

 

 

 

انواع سرباطری نازو ( NAZO )

  1. سرباطری شمشی برنجی ( پولک دار )
  2. سرباطری سواری برنجی
  3. سرباطری شمشی برنجی دیزلی
  4. سرباطری برنجی
  5. سرباطری سربی ( سرب نرم دیزل )
  6. سرباطری پیچی
  7. سرباطری اهرمی ( پژویی )
  8. سرباطری ورقی ( آلیاژی )

 

 

 

پایان رپورتاژ آگهی

 

 

 

دیدگاه ها (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و دیدگاه خود را پارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع دیدگاه یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) COM_KOMENT_LOGIN_LINK
امتیاز به این پست:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت
کد تصویری را وارد کنید
 

به وب سایت من خوش آمدید !
با توجه به حجم گفتگوها ، امکان دارد پاسخگویی من به شما کمی طول بکشد، در هر صورت در نخستین فرصت پاسخگوی شما هستم.
با سپاس
مدیریت

 
Close and go back to page