گرافیگ
گرافیک و تاریخچه آن
گرافیک چیست ؟
گرافیک ( از یونانی باستان γραφικός ( graphikós ) « مربوط به طراحی، نقاشی، نوشتن، و غیره » ) تصاویر یا طرحهای بصری روی سطحی مانند دیوار، بوم، صفحه، کاغذ یا سنگ برای اطلاع رسانی، نشان دادن، یا سرگرم کردن در استفاده معاصر، شامل نمایش تصویری داده ها، مانند طراحی و ساخت، در حروفچینی و هنرهای گرافیکی، و در نرم افزارهای آموزشی و تفریحی است. تصاویری که توسط کامپیوتر تولید می شوند، گرافیک کامپیوتری نامیده می شوند.
به عنوان نمونه می توان به عکس ها، طراحی ها، هنر خطی، نمودارهای ریاضی، نمودارهای خطی، نمودارها، تایپوگرافی، اعداد، نمادها، طرح های هندسی، نقشه ها، نقشه های مهندسی یا سایر تصاویر اشاره کرد. گرافیک اغلب متن، تصویر و رنگ را ترکیب می کند. طراحی گرافیک ممکن است شامل انتخاب عمدی، ایجاد یا ترتیب تایپوگرافی به تنهایی باشد، مانند یک بروشور، پوستر، وب سایت یا کتاب بدون هیچ عنصر دیگری. هدف می تواند وضوح یا ارتباط مؤثر، ارتباط با سایر عناصر فرهنگی یا صرفاً ایجاد یک سبک متمایز باشد.
تاریخچه گرافیک
اولین گرافیک شناخته شده برای انسان شناسانی، که دوره های ماقبل تاریخ را مطالعه می کنند، نقاشی های غار و نشانه گذاری روی تخته سنگ، استخوان، عاج و شاخ است که در دوره پارینه سنگی فوقانی ( عصر حجر | سنگی پسین ) از 40.000 به 10.000 سال قبل از میلاد ایجاد شده است یا زودتر. بسیاری از این موارد برای ثبت جزئیات نجومی، فصلی و زمانی یافت بوده، برخی از قدیمیترین گرافیکها و نقشههایی که تقریباً از 6000 سال پیش برای دنیای مدرن شناخته شدهاند، لوحهای سنگی حکاکی شده و مُهرهای استوانهای سرامیکی هستند که نشاندهنده ی آغاز دورههای تاریخی و نگهداری سوابق برای اهداف حسابداری و موجودی است. سوابق مصر به قبل از اینها می رسد و مصریان از پاپیروس به عنوان ماده ای برای طراحی ساخت اهرام استفاده می کردند. آنها همچنین از تخته سنگ آهک و چوب استفاده کردند. از 600 به 250 سال قبل از میلاد، یونانیان نقش عمده ای در هندسه داشتند. آنها از گرافیک برای نمایش نظریه های ریاضی خود مانند قضیه دایره و قضیه فیثاغورث استفاده کردند.
در هنر، " گرافیک " اغلب برای تمایز کار به صورت یکنواخت و متشکل از خطوط، بر خلاف نقاشی استفاده می شود.
رابط کاربری چیست ؟
در زمینه طراحی صنعتی تعامل انسان و کامپیوتر، رابط کاربری ( UI ) فضایی است که در آن تعامل بین انسان و ماشین رخ می دهد. هدف از این تعامل، اجازه دادن به عملیات و کنترل موثر ماشین از سمت انسان است، در حالی که ماشین به طور همزمان اطلاعاتی را بازخورد می دهد که به فرآیند تصمیم گیری اپراتورها کمک می کند. نمونههایی از این مفهوم گسترده میتوان به رابطهای کاربر شامل جنبههای تعاملی سیستمهای عامل کامپیوتر، ابزارهای دستی، کنترلهای اپراتور ماشینآلات سنگین و کنترلهای فرآیند اشاره کرد.
به طور کلی، هدف از طراحی رابط کاربری، تولید یک رابط کاربری است که کارکرد دستگاه را به گونهای که نتیجه مطلوب ( یعنی حداکثر قابلیت استفاده ) را ایجاد کند، به عبارتی آسان، کارآمد و لذتبخش (کاربر پسند) کند. این به طور کلی به این معنی است که اپراتور باید حداقل ورودی را برای دستیابی به خروجی مورد نظر ارائه دهد و همچنین دستگاه، خروجی های نامطلوب را برای کاربر به حداقل برساند.
رابطهای کاربر از یک یا چند لایه تشکیل شدهاند، از جمله رابط انسان و ماشین ( HMI ) که معمولاً ماشینها را با سختافزار ورودی فیزیکی ( مانند صفحهکلید و ماوس) و سختافزار خروجی ( مانند مانیتور کامپیوتر، بلندگوها و ... ) وصل میکند. دستگاهی که HMI را پیاده سازی می کند، دستگاه رابط انسانی ( HID ) نامیده می شود. رابط های کاربری که از حرکت فیزیکی اعضای بدن به عنوان یک مرحله واسطه بین مغز و ماشین صرف نظر می کنند، از هیچ دستگاه ورودی یا خروجی به جز الکترودها به تنهایی استفاده نمی کنند. آنها را رابط های مغز و کامپیوتر ( BCIs ) یا رابط مغز و ماشین ( BMIs ) می نامند.
اصطلاحات دیگر برای رابط انسان و ماشین عبارتند از رابط انسان و ماشین ( MMI ) و هنگامی که ماشین مورد نظر یک کامپیوتر است، رابط انسان و کامپیوتر. لایههای رابط کاربری اضافی ممکن است با یک یا چند حواس انسان تعامل داشته باشند، از جمله: رابط کاربری لمسی ( لمس )، رابط بینایی ( بینایی )، رابط کاربری شنوایی ( صدا )، رابط کاربری بویایی ( بو )، رابط کاربری تعادل ( تعادل )، و رابط چشایی ( چشایی ) .
رابط کاربری وب سایت
هنگام ایجاد یک وب سایت و یا یک برنامه، می خواهید استفاده از آن تا حد امکان آسان و کارآمد باشد. این ممکن است به این معنی باشد که دکمه ورود به سیستم را در صفحه اصلی یک سایت عضویت آشکار کنید، یا یک نماد سبد خرید را در یک نقطه واضح در یک وب سایت تجارت الکترونیک اضافه کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند بلافاصله به صفحه پرداخت مراجعه کنند.
طراحی UI فرآیند ایجاد ظاهر و احساس رابط کاربری یک برنامه است. رابط کاربری ( UI ) هم ظاهر و هم تعامل یک برنامه را در بر می گیرد. رنگ هایی که کاربران می بینند، متنی که می خوانند، دکمه هایی که روی آنها کلیک می کنند و انیمیشن ها آنها با آنها تعامل دارند، همه بخشی از رابط کاربری برنامه ای هستند که طراح مربوطه آن را ایجاد میکند.
UI نقش اساسی در تجربه کاربر ایفا می کند. اگر طراحی برنامه اصولی نباشد، کاربر تجربه خوبی نخواهد داشت - اما رابط کاربری مشابه UX نیست. هنگام مقایسه UX با UI، متوجه خواهید شد UX یک اصطلاح فراگیرتر است. این فرآیند تحقیق، توسعه، آزمایش و اصلاح تمام جنبه های یک محصول برای اطمینان از برآورده شدن نیازها و انتظارات کاربر است. از سوی دیگر، UI زیبایی بیشتری دارد و فقط تمرکز دارد در ارائه محصول.
اصول طراحی رابط کاربری وب سایت
- ثابت قدم باشید
- کاربر را در کنترل خود احساس کنید
- ارائه ی بازخورد و در تعامل بودن با کاربر
- فعال کردن کاربران در رفع خطاها
- جلوگیری از خطاها
- در دسترس بودن همیشگی اطلاعات اساسی وب سایت
- ساده نگه داشتن رابط کاربری
- طراحی ثابت برای کاربران حرفه ای و مبتدی